Sexkomedie, tabu og roller
American Pie
Som 20-åring var jeg og min venninne på videosjappa i Ålesund å leide nok en film, den gang "American Pie". Vi lo så vi datt av stolen! Vi elsket den, fordi den beskriver ungdoms møte med seksualitet, deres nysgjerrighet og trang til å utforske. Hvor galt det kan gå?
Seksuelle tabu
Å bryte tabuet om sex og flaue episoder vi mennesker kommer opp i ved hjelp av humor som virkemiddel, er hysterisk morsomt. Mitt inntrykk er at den generelle oppfatning er at åpenhet rundt sex er en bra ting. I denne sjangeren setter de ord på det vi tenker, men som mange ikke tør eller vil snakke om.
I de filmene jeg har sett har det vært gutter sin seksualitet det har blitt laget vitser og morsomheter om og ikke jenter. I flere år ventet jeg på at det skulle komme en lignende film - med samme problematikk, bare med en jente i hovedrollen, hvor hun blir avslørt med sine kreative seksuelle påfunn.

Kvinnelige hovedroller som bryter seksuelle tabu i komedie
Mannlige VS kvinnelige manusforfattere
Er det kun mannlige manusforfattere / hovedroller i sexkomedier som bryter tabu om egen seksualitet - som vi faktisk ler av? Pakker kvinnelige manusforfattere temaet inn i det dramatiske og romantiske?
Filmer jeg har funnet som har sex humor og som er skrevet av kvinner med kvinnelige hovedroller, er blant annet: Rough Night, Trainwreck, Bridesmaids, The Ugly Truth, Dirty Love. Av norske filmer finner jeg Få meg på, for faen som har både kvinnelig manusforfatter og regissør, av danske filmer er det Supervoksen en komedie som handler om tenåringer og sex.
Kvinnelige forfattere er mer fokusert på kjærlighetshistorier enn på det å være rå, direkte og ærlig innenfor sexkomedie sjangeren.

Vi ler når vi blir overrasket av det uventede, fremmede underlige eller unormale
Humor øker livskvaliteten
Samfunnet trenger å se og bruke humor for å øke livskvaliteten og det har helsemessige gevinster.
"Det er svært vanskelig, om ikke umulig å definere humor. Humor er det som får oss til å le", det er misforhold mellom det vi forventer og det vi opplever: at vi ler når vi blir overrasket av det uventede, fremmede underlige eller unormale. Humor handler ofte om det vanskelige og negative i tilværelsen. Det handler om sosial intelligens, og om kommunikasjon mellom mennesker. Mentalt er humor det motsatte av stress, begge kan være reaksjoner på at ting ikke går slik vi ønsker det skal. Humoren har til hensikt å få oss til å glemme dagliglivets plager og bekymringer, fordrive kjedsomheten og gi oss ny innsikt, slik Freud påviser at vitsene faktisk kan gjøre, hvis den bare blir intelligent nok" (Haugen, 2012).
Tabu i generasjoner
Det ligger mange lag med tabu innenfor seksualitet langt tilbake i historien, tabu er noe som sitter hardt i generasjoner og i samfunnet. Filmen og komikkens verden har mulighet til å fortelle dette på nytt, fra nye vinklinger på nye måter på en morsom måte. Vi kan være med på å gjøre samfunnet mer glad og åpent. Humoren blokkerer for sinne, det er vanskelig å være sint hvis vi greier å le av situasjonen.
Forbudt og urørlig
I det Store norske leksikon står det hva tabu er og hva det gjør med samfunnet å opprettholde tabu.
Tabuer er opprinnelig et polynesisk ord, som betegner det som er forbudt, urørlig eller unevnelig. Tabuer er basert på kulturelle forestillinger, og regulerer handlinger som anses som uønskede. Tabuer regulerer hvor det ikke er lov til å bevege seg, og hva det ikke er lov til å gjøre i en kultur. Fremdeles påvirker tabuforestillinger hvordan seksualitet blir ivaretatt i vårt samfunn. Dette viser seg ved manglende seksualundervisning i skolen, helsepersonell lærer lite om seksualitet i sin utdannelse, og det er vanskelig å ta opp problemer omkring seksualitet i helsevesenet. Tabuer er ofte opprettholdt gjennom manglende kunnskap og uvitenhet.
Tabu og ensomhet
Tabu er fortsatt et stort problem i enkelte kulturer og grupper, noe som gjør at mennesker holder det for seg selv og kan være tungt å bære i ensomhet. Det er viktig at de som har kunnskap, og er så modig at de deler den med andre. Vi ønsker å finne mennesker vi kan dele smerter, vanskelige spørsmål og erfaringer med. Men tør vi å ta det opp?

Amy Schumer er den stand-up komikeren av kvinner som har skilt seg mest ut
Inside Amy Schumer
Når det gjelder stand-up showet til Amy Schumer og hennes Comedie Central, her er det episoder av Inside Amy Schumer, hvor hun virkelig drar på. Filmen Trainwreck med Amy Schumer i hovedrollen har flere morsomme scener men den morsomste scenen i denne filmen handler igjen om menns seksualitet og ikke kvinnen og hva hun vil. Kvinnen er tilskuer av det som skjer.
Vuxna Människor
Vuxna Människor er en svensk komedie som virker realistisk fordi den speiler hvordan vi mennesker tenker men som vi ikke tør å si høyt. Det jeg liker mest med denne filmen er at de seksuelle tankene og fantasiene romsterer rundt i hodet titt og ofte, uten at vi kan slippe dem ut på en sosialt akseptert måte. Det er jo slik det er i virkeligheten også, man må velge sin arena for å være drøy, det passer ikke i alle sammenhenger, miljø eller samfunnslag.
Amy i Trainwreck var drøy når hun fortalte om sex-episodene til venninnene i babyshower. Frank i Vuxna Människor er morsommere fordi publikum kjenner seg igjen, kollegaene hans er stivere, han kan egentlig ikke si hva som helst, noe han gjør. Det er karakterene, reaksjonene og replikkene som gjør scenen morsom.
Forutsigbart mønster
Ingunn Økland har skrevet filmanmeldelse i Aftenposten fra filmen Få meg på, for faen. Hun avslutter anmeldelsen med å skrive:
De siste ti årene er det laget en mengde filmer om unge menn. Ikke uventet blir det damer og jenter i hovedrollene når nå kvinnelige regissører markerer seg. Glir også de inn i et forutsigbart mønster, slik at vi nå vil få en serie filmer med typiske jente-temaer (komplisert kjærlighet, seksuelle frustrasjoner)? Jeg håper ikke det, men tror kulturpolitiske føringer kan sementere nettopp slike mønstre. Hvis tanken er å skape et rikere filmtilbud med færre forutsigbare produksjoner, skulle man stimulere til å eksperimentere med kjønnsroller snarere enn å bekrefte dem.

Forvridde sannheter om seksualiteten
Erica Lust
Erika Lust er en svensk pornofilm regissør som holder til i Barcelona, lager filmene sine ved å utfordre masseproduserte mainstream porno. Hun vil skape en ny bølge av etisk produksjon og distribusjon. Hun oppfordrer filmskapere å lage arbeid de er stolt over. Fra nettsiden hennes har hun skrevet "Vi har ingenting å skjule, fordi vi er stolte av hva vi gjør. Mainstream porno nettsteder viser ikke hvem de er: ingen navn på produsenter og direktører, ingen kontaktinformasjon, ingen som viser ansikt, ingen stolthet. Våre skudd er gjort i et trygt miljø, hvor hver utøver gir oppdatert STD-sjekker". Erika Lust holdt en TED-Talk hvor hun mener at det trengs kvinner for å endre menn og ungdom sitt fantasi-syn på sex.
It`s time for porn to change!
Kjønnsrollemønsteret er satt i bransjen, og i samfunnet. Erica Lust spør publikum:
Hvordan er kvinnene som representerer dette? Mysteriet av sex... Damene som er med har ikke et sexbehov slik som menn har. Kvinner er et objekt som oppfyller menns behov. Forvridde sannheter om seksualiteten, de maskuline og feminine rollene vi spiller.
Har ikke verden blitt endret? I politikken, på jobben, hjemme og i sengen. På disse arenaer er rollene fordelt men ikke i pornoindustrien. It´s time for porn to change! Vi trenger kvinner i roller som produsenter, regissører og manusforfattere.
Jeg vil utforske det vakre med seksualiteten, fra en kvinnes perspektiv. Seksualundervisning - unge får et forvridd syn på seksualitet fordi de ser på porno. Vår jobb er å utdanne og inspirere generasjoner.
Vi skal re-tenke pornografi. Sexen kan fortsatt være kinky, men verdiene må være rene. Vi må lære generasjoner å respektere og gi verdi til seg selv. Det har med vår kultur å gjøre. - Erica Lust

Fremtiden er å dele erfaringer
Trainwreck drar det lengst
Etter å ha sett filmene (som har sex-humor og som er skrevet av kvinner med kvinnelige hovedroller) Rough Night, Trainwreck, Bridesmaids, The Ugly Truth, Dirty Love, Få meg på, for faen, Supervoksen ler jeg ikke hysterisk, og blir heller ikke spesielt fascinert. Trainwreck er den som drar det lengst, men når det blir dratt langt så er det av en mannlig karakter. De andre filmene er middels morsomme, med mest fokus på drama og kjærlighet fremfor å bruke rå humor som et virkemiddel.
Fremtiden har flere synsvinkler
Vi oppdras av skjerm og tar inn bildene på en passiv måte. De største historiefortellingene har vi sett igjennom The male gaze. Det er godt mulig at det har blitt skrevet hysterisk morsomme sexkomedie manus av kvinner som ikke har fått sett dagens lys. I fremtiden vil jeg se et bedre samarbeid mellom kvinner og menn som deler sine erfaringer og synsvinkler på temaet sex. Det er både nyskapende for bransjen og frigjørende for publikum.